
Testen
Belbin test:
De negen rollen zijn de "Bedrijfsman", "Brononderzoeker", "Plant", "Monitor", "Vormer", "Voorzitter", "Zorgdrager", "Groepswerker" en de "Specialist".
In totaal zijn er 100 punten om te verdelen. Een groepsrol kan maximaal 25 punten hebben.
De meeste punten gaf ik aan de rol: Bedrijfsman (21 punten).
De bedrijfsman wordt ook wel de 'organisator' of 'uitvoerder' genoemd. Vaak is het iemand die van aanpakken weet. De bedrijfsman is over het algemeen gedisciplineerd. Hij of zij pakt zaken systematisch aan en legt vaak een grote ijver aan de dag. De bedrijfsman heeft een praktische instelling en weet beleid in concrete acties te vertalen.
Daarna gaf ik de meeste punten aan: Vormer (18 punten)
De vormer is over het algemeen zeer gedreven en energiek. De vormer weet mensen te motiveren. Soms, als het in zijn of haar ogen nodig is, door uit te dagen. Al kan de vormer door zijn gedrevenheid ook mensen tegen zich in het harnas jagen. Deze gedrevenheid maakt de vormer soms ook ongeduldig of emotioneel. Het belang voor het team is dat de vormer met zijn of haar ambitie zaken voor elkaar weet te krijgen.
Het minst aantal punten gaf ik aan: Voorzitter (3 punten)
De voorzitter is iemand die een sterk coördinerende rol heeft. Aan de ene kant is de voorzitter procedureel. Aan de andere kant weet de voorzitter juist door deze nadruk op de procedure een onafhankelijke positie in te nemen waardoor hij of zij makkelijker iedereen bij het team kan betrekken. De voorzitter heeft een sterke neiging te zoeken naar consensus. Hij of zij in niet snel bevooroordeeld en weet de meningen en opvattingen van anderen goed te verwoorden.
Uit de resultaten blijkt dat ik de meeste punten gaf aan de rollen bedrijfsman en vormer. De minste punten gaf ik aan de rol als voorzitter. Ik ben het met twee van de drie rollen eens, de vormer en de voorzitter. Ik kan mij niet helemaal vinden in de beschrijving van de rol als bedrijfsman. Wel kan ik me goed vinden in de rol als vormer. Hier had ik zelf dan ook het liefst de meeste punten aan gegeven. Ik ben het eens met de beschrijving die er voor de rol vormer wordt gegeven. Ik denk dat dit het beste refelecteert met mijn persoonlijkheid. De minste punten gaf ik aan de rol als voorzitter. Hier ben ik het ook mee eens, wat de rol past totaal niet bij mij. Ik ben snel bevooroordeeld en ik heb een duidelijke eigen mening waar ik niet snel van afwijk.
Kolb test:
Uit de Kolb test is gebleken dat ik een praktische leerstijl heb. Dit houdt in dat ik het liefst leert door te doen. Door dingen (met mijn handen) uit te proberen, kom ik erachter hoe iets in elkaar steekt en in zijn werk gaat. Ik ga daarbij vooral op mijn gevoel af, zonder meteen heel diep na te denken of te kijken hoe iets moet. Bovendien houd ik van duidelijkheid: om iets te leren moet het probleem en/of de leerstof voor mij concreet en helder zijn. Met abstract of onduidelijke informatie kan ik niet zo veel. Mijn leerstijl heeft grote voordelen. Ik blijf niet hangen in gedachten of getwijfel, en ben niet bang om iets nieuws te proberen. Ik ben actief bezig. Gaat het niet in één keer goed, dan probeer ik het gewoon nog een keer.
Mijn motto is: 'Niet zeuren, gewoon doen!'
Ik kan me goed vinden in het resultaat. Ik vind zelf ook dat ik een praktische leerstijl heb. Het motto dat er benoemd wordt is perfect voor mij. Ik houd ervan om dingen te doen, ik vind het niks om alleen maar stil te zitten achter een tafel. Ik beslis veel dingen zonder er al te veel over na te denken. Ook houd ik van duidelijkheid wat ook in mijn uitslag genoemd wordt. Ik wil daarom ook altijd graag een concreet voorbeeld zodat ik weet wat ik moet doen. Het liefst heb ik dus dat mensen mij aan het werk zetten, want zo kan ik het beste functioneren. Ik geef niet snel op, als het niet lukt probeer ik het gewoon nog een keertje.